Status message

Submissions for this form are closed.

Tearfund Social Justice Award (100% publieksstemmen)

Bij de Tearfund Social Justice Award spreek je je waardering uit aan mensen die zich inzetten voor sociale projecten in het binnen- of buitenland. Sociale projecten laten zien wie Jezus is. Stemmen kan onderaan deze pagina ten tot en met 27 april. Vergeet zeker geen tickets te boeken voor de awarduitreiking op 10 mei!
  • Niels Vandereyken

    “Horen dat je geliefd bent door God, in wat voor situatie je ook zit, is bijzonder goed nieuws en dat wil ik graag uitleven.”

    Niels is een vriend voor mensen met wie we normaalgesproken niet omgaan. “Vanuit het leven dat God geeft, wil ik omzien naar de mensen die uitgesloten worden in onze maatschappij." Dat is wat hij doet in zijn werk bij Oasis.

    Niels werkte jarenlang onder de asielzoekers in het Gesuklooster en tijdens de ontruiming was hij dag en nacht een steun en toeverlaat voor hen. Daarnaast vecht hij ook mee in de strijd tegen mensenhandel. Of hij al mooie dingen heeft ervaren? “Grote chocoladebedrijven die overschakelen op eerlijke, slaafvrije chocolade. De verbazing op het gezicht van een Thaise vrouw als we haar in het ziekenhuis opzoeken nadat ze een overdosis drugs genomen had of in het midden van de nacht in Antwerpen rondrijden om een andere Thaise vrouw uit de nood te helpen.”

    Zijn motivatie om met dit alles bezig te zijn haalt hij uit de Bijbel: “Op de eerste bladzijde van de Bijbel ontdekken we dat God de mens maakt naar zijn beeld, man en vrouw. Voor mij betekent dit dat elke mens uniek is, waardevol en creatief, met ontzettend veel mogelijkheden. Tegelijkertijd is het een uitnodiging om iets van God te laten zien. Horen dat je geliefd bent door God, in wat voor situatie je ook zit, is bijzonder goed nieuws en dat wil ik graag uitleven.”

  • Raymonda Meyers

    “Ik wilde geen huisje, tuintje, boompje…”

    Raymonda is een dame die straalt. Haar leven lang zette ze de deuren van haar huis wijd open. Ze voedde twee adoptiekinderen op en ze nam verschillende pleegkinderen in huis. Elk van die kinderen kwam via haar in contact met de kerk en met God. Ze veranderde de levens van jonge kinderen en tieners door haar gastvrijheid.

    Verder steunt ze haar beide adoptiekinderen, die inmiddels het huis uit zijn, nog steeds door dik en dun. Ruth uit Indië is met OM een half jaar lang in Indië gaan werken en ontmoette daar de liefde van haar leven. Beiden wonen nu in België, maar samen met Raymonda ondersteunen ze nog steeds een project in Indië.

    Haar andere adoptiedochter, Naomï, komt uit Haïti en is bezig met psychologische opvang voor kinderen in het Kinderdorp in Haïti. Ze heeft een vzw opgericht en biedt ondersteuning aan de traumatisch gevolgen van de aardbeving in Haïti. Ook hier is Raymonda actief betrokken.

    Raymonda brengt haar geloof in Jezus in de praktijk, geeft letterlijk handen en voeten aan Zijn lichaam door kinderen te verwelkomen. Ze laat hen Jezus zien, en de vruchten zijn duidelijk. 

  • Sjaak van Leijenhorst

    “Zijn woorden in de Bijbel spreken iedere keer tot mijn hart.”

    Sjaak helpt met de organisatie Gave Veste kerken en christenen op weg om christelijk werk met vluchtelingen te gaan doen. Gave Veste motiveert, rust toe en begeleidt christenen om Jezus’ liefde door te geven aan vluchtelingen.

    Sjaak: “Zelf heb ik een aantal goede contacten met asielzoekers. Door deze vriendschappen ben ik een luisterend oor voor hen, mag ik ze praktisch bijstaan in de moeilijke dingen die ze mee maken, mag ik met en voor ze bidden, en mag ik vanuit de Bijbel hen bemoedigen.”

    Als vluchtelingen in België aankomen, kennen ze niemand. Asielzoekers hebben behoefte aan sociaal contact en vriendschap, iemand met wie ze hun problemen kunnen delen. Sommigen hebben de meest verschrikkelijke dingen meegemaakt in het land van herkomst.

    “Ik vind het een voorrecht om met vluchtelingen te werken, omdat veel van hen open staan voor het Evangelie. Velen van hen hebben nog niet eerder het Evangelie kunnen horen omdat zij uit een gesloten moslimland afkomstig zijn. Ik mag ze in daden en woorden laten zien dat God van hen houdt, omdat Jezus zichzelf aan hen heeft gegeven. Dat wat ik van Jezus heb ontvangen, kunnen anderen ook ontvangen. Jezus’ liefde drijft mij.”